Så återhämtar du dig på jobbet

28.05.2024

Är du en person som stressar på jobbet utan att hinna pausa, ta rast eller lunch? Då är du en av dem som behöver hitta tid till återhämt­ning. Det går faktiskt att återhämta sig på jobbet, även när stressen är som värst. 

Mycket forskning visar idag på att de po­sitiva effekterna av att ta sig tid för åter­hämtning i arbetsvardagen gör att du blir pig­gare och fokuserar bättre. Du mår fysiskt bättre, känner dig mindre stressad, blir mer kreativ och presterar bättre. 

I denna blogg har jag listat några viktiga punkter som kan hjälpa dig att prioritera din återhämtning på jobbet:

1. Se det som ett behov - Se återhämtning som ett behov och inte något som du måste göra. Låt det bli något du ser fram mot att göra. Arbeta aktivt med hälsa och friskvård. Har ni hälsoinspiratörer på din arbetsplats? Ledarskapet  hos chef visar också om återhämtning är viktigt i organisationen. 

2. Sätt återhämtning på agendan - Undvik att hamna i återhämtningsparadoxen. Att det är som svårast att få till en paus när den behövs som allra mest. Prata därför om friskvård, stress, och återhämtning på jobbet.

3. Prata med dina kollegor - Var transparent med dina kollegor, berätta hur du återhämtar dig bäst och vad du mår bra av. Vi är alla olika. TIPS! Pröva gärna PAUSA på jobbet, en reflektionskortlek för arbetsplatsen. En kortlek att använda på arbetsplatsträffar, gruppmöten, i teambuildning, i början eller avslut av möten osv. 

4. Mikropausa - Ta för vara att pausa korta stunder varje dag under din arbetsdag. Alltid. Känn efter vad du behöver under din paus. Exempelvis; ställ dig upp, rör på dig, blunda, ta några djupa andetag, ta en kaffe med en kollega osv. 

5. Byt miljö - Att byta miljö är bra för din återhämtning. Gå ut från arbetsplatsen och ta en promenad på lunchen, ta en tur på stan, gå ett varv runt huset, sätt dig på trappan i solen osv. 

6. Planera och sätt gränser - Planera in dina stunder och få in goda vanor. Sätt också gränser om det dyker upp något emellan när du tänkt ta din återhämtningsstund. 

7. Skapa tid för reflektion - Reflektion handlar konkret om att reflektera om arbetet just nu. Finns det faktiskt nå­got att vara tacksam över? Vad var bra under mötet du just hade? Vad har varit positivt under veckan som gått? Vad har bidragit till energi? Denna typ av reflektion skapar ringar på vattnet och bidrar ofta att vi vill göra mer av det som fungerar.

8. Ha roligt tillsammans och umgås -  Skapa aktiviteter, ät tillsammans, fika med kollegorna, ta en långpromenad, bjud på fika, skratta ihop, prata om vad ni gjort i helgen osv. Visa intresse för din kollegor och bjud in till samtal. Gemenskap har visat sig är en stor bidragande del när det gäller återhämtning på jobbet.


Här nedan hittar du en länk till PAUSA reflektionskortlek som jag hänvisade till i texten ovan. 

Ha en fin vecka,

Med värme, Maria